Gudstjeneste   Kalender (hva skjer?)   Menighetsrådet   Musikk   Pekere

Frogner kirke 1907-2007

Bilder fra gudstj. 2. og 9. des.

Biskop Kvarmes preken 9. des.

Gudstj.liste

Konserter

Program for 100-årsjubileet høsten 2007

Utskriftsvennlig versjon.

Mandag 22. oktober 19.00 Temakveld i Frogner kirkes kapell: "Nye tider i Frogner kirke." Sokneprest Sylvi Baardseth Panjwani forteller om nye kulturuttrykk i Frogner kirke 1977-2000.
Sylvi Baardseth Panjwani var kapellan i Frogner menighet i perioden 1977-2000. Hun er nå sokneprest i Gamle Aker.
Mandag 5. november 19.00 Temakveld i Frogner kirkestue (ved siden av Frogner kirke i Bygdøy allé): "Frogner menighets første sokneprest Thorvald Klaveness." Kåseri ved Gunnar Heiene.

Thorvald Klaveness var sokneprest i Frogner menighet fra 1898 til 1915. Gunnar Heiene er professor ved Menighetsfakultetet og medlem av Frogner menighetsråd.

Mandag 19. november 19.00 Temakveld i Frogner kirkestue: "Asle Enger i frivillig fangenskap og minner fra kirkeliv i Frogner menighet." Kåseri ved Elling Enger.
Elling Enger er sønn av Asle Enger, som var sokneprest i Frogner menighet 1955-1976.
Lørdag 1. desember 15.00 Prosjektet Bibelen fra perm til perm 2003-2007 avsluttes i Frogner kirke med at Johannes' åpenbaring leses av Kulturutvalgets medlemmer: Ola B. Johannessen, Vigdis Ellefsrud, Liv Clemens, Jardar Seim, Ragni Kolle, Bård Andreas Skjeggestad, Anne Marie Vøien Fleischer, Kristin Ugland.
Musikkinnslag
ved Frogner kammerkor - dir. Kristin Groven Holmboe, Morten Brenne, Dag R. Braathen, Tor Ivar Hagen, Atle Halstensen, Eir Inderhaug, Bjørn Kleppe, Karin Krog, Jannike Kruse, Øyonn Groven Myhren, Borghild Maria Rødland, Tove Sinding-Larsen.
Se hele programmet. Se plakaten (åpnes i eget vindu). Les mer om bibelprosjektet.
Søndag 2. desember
(1. søndag i advent)
11.00 Barnegudstjeneste med utdeling av "Min kirkebok" til 4-åringer. Kapellan Arne Slørdahl, kantor Bjørn Kleppe, Frogranienborg barnegospel, dir. Maren Ørstavik. Ofring til menighetens misjonsprosjekt i Mali. Se salmene. Kirkesaft, kirkekaffe, bursdagskaker og ballonger i Kirkestuen etter gudstjenesten.
Søndag 2. desember 19.00 Jubileumskonsert med Cæciliaforeningen, musikere fra Den Norske Operas orkester med konsertmester Ole Bøhn, Bjørn Kleppe, orgel, Birgitte Christensen, sopran. Dirigent: Arnulv Hegstad.
Felix Mendelssohn: Psalm 43
Ottorino Respighi: Vetrate di chiesa (Kirkevinduer).
Kirkens glasskunst vil bli lyssatt fra utsiden mens dette verket framføres.
Knut Nystedt: Reach out for peace.

Se også konsertsiden for flere opplysninger.

Billetter kr. 260 ved inngangen og fra Billettservice. Honnør/student kr. 240, barn under 12 år kr. 100.

Mandag 3. desember 19.00 Ungdomsgudstjeneste i Frogner kirkes kapell. Kapellan Arne Slørdahl. Organist Vetle S. Halvorsen. Representanter fra Barne- og ungdomskomitéen i Frogner menighet. Meditativ gudstjeneste med nattverd.
Torsdag 6. desember 19.00 Kveldsgudstjeneste med liturgi og salmer fra den tiden da Frogner kirke var ny i 1907. Medvirkende: Menighetens prester og andre ansatte. (I stedet for den vanlige torsdagsgudstjenesten om formiddagen.)
Fredag 7. desember 19.00 Jubileumsmiddag i Frogner menighets hus, Schafteløkken. Bare med innbydelser. (Menighetens ansatte, frivillige medarbeidere og eksterne gjester.)
Søndag 9. desember
(2. søndag i advent)
11.00 Jubileumsgudstjeneste. Biskop Ole Chr. Kvarme, domprost Olav Dag Hauge, sokneprest Paul Nome, sokneprest Rut Ugland, kapellan Arne Slørdahl. Kantor Bjørn Kleppe, orgel. Frogner kammerkor, dir. Kristin Groven Holmboe, vokalensemblet Ex-Olavo, dir. Tore Jordfald, Valkyrien brass. Ofring til nytt orgel. Les biskop Kvarmes preken. Alle er invitert til åpen mottakelse i Frogner menighets hus, Schafteløkken, etter gudstjenesten.
Søndag 9. desember 18.00 Familiekonsert i Frogner kirke. Frogner kammerkor, dir. Kristin Groven Holmboe, innbyr til musikalske juleforberedelser for små og store. Andre medvirkende: Ungdomsblokkfløytistene Uranienborg, dir. Svein Egil Skotte, og kantor Bjørn Kleppe.
Overskuddet av konserten går til nytt orgel i Frogner kirke, og blir korets gave til Frogner menighet i anledning av kirkens 100-årsjubileum.

Som en del av jubileet vil det også bli en utstilling bakerst i kirken av kirketekstiler, liturgiske gjenstander m.m.

Kirkeofringene i forbindelse med jubileet er knyttet til ett formål i Frogner menighet (nytt orgel), ett i Oslo by (Kirkens Bymisjon) og ett i den verdensvide kirke (menighetens misjonsprosjekt i Mali). Ofringen til Kirkens Bymisjon finner sted i den høymessen som følger etter selve jubileumsuken, søndag 16. desember (3. søndag i advent).